tirsdag den 13. juni 2017

Broderi på Bryggen


Jeg har indløst min broderi-gevinst til kurset ”Broderi-på-Broderi”.
Kurset tager udgangspunkt i Bettina Andersens nye bog, med up-cykling af gamle tekstiler.

Stramaj, gamle blonder, nylonstrømper, knapper, strik m.m. får nyt liv med frit hånd- og maskinbroderi.

Jeg, og fire andre kursister, tilbragte en inspirerende søndag hos Bettina i hendes hyggelige værkstedsbutik.


mandag den 5. juni 2017

Sakseetui med broderet rose


Det lille sakseetui fra Ønskefe er færdigt. Rosen er broderet med korssting på skind, derfor er der lagt et stykke hørlærred oven på skindet og broderet gennem begge lag. Derefter er trådene på hørlærredet trukket ud en efter en.


Der fulgte et stykke Aida stof med, til at sy oven på, men jeg havde en rest hørlærred i samme tråd-tal, så efter at have lavet en lille prøve, valgte jeg at bruge hørlærred i stedet for Aida stoffet, for der giver et mindre antal tråde, der skal trækkes ud efter broderiet er broderet færdigt, og jeg synes også det var lettere at broderer på.



Og, at det var lettere at broderer på var især vigtigt, for det er svært at broderer små regelmæssige sting, når der skal stikkes igennem både stof og skind.



Jeg har også tilføjet et par blade. De er broderet med grensting, som jeg lige har fået genopfrisket, efter et kursus hos Karen Marie Dehn.

- - O - - 

The little scissors case from Wishfairy is finished. The rose is embroidered with cross stitches on leather, therefore, there is laid a piece of linen cloth on top of the leather and embroidered through both layers. Then the thread on the linen cloth is pulled one by one.

There followed a piece of Aida fabric with the kit, for sewing on, but I had a piece of linen in the same thread counts, so after making a small sample, I chose to use linen instead of Aida fabric for providing a smaller numbers of threads to be pulled out after the rose is embroidered, and I also found it easier to embroider on the linen.

And that it was easier to embroider on was especially important because it is difficult to embroider small regular stitches when stitching through both fabric and leather.


I have also added a few leaves. They are embroidered with feather stitch, which I have just refreshed, following a course with Karen Marie Dehn.

tirsdag den 16. maj 2017

Pung med 3D broderi


Har du lyst til at prøve at broderer tredimensionalt broderi, så har jeg en opskrift med i dette nummer af  Sally’s, som du får med sammen med denne uges udgave af Hendes Verden. 


Opskriften indeholder mønster og udførlige sting beskrivelser.

God forøgelse

søndag den 14. maj 2017

Ladbydragen


Ladbydragen blev søsat torsdag, og jeg fik sat mit sidste sting på mit drageskib.
Drageskibet er et sykit, fra Vikingemuseet Ladby, og skibsmotivet er et udsnit af Ladby tapetet, der er broderet af frivillige brodøser på museet. Drageskibet er mit første forsøg med bayeuxsting. Det er broderet med plantefarvet uldgarn på noget fantastisk lækkert hørlærred, som forhandles af Chantal James.
Det 7 meter lange Ladbytapetet er designet af Gudrun Heltoft, og det færdige broderi bliver udstillet i år. Se mere her: http://www.vikingemuseetladby.dk/



Thursday The Ladby dragon was launched, and I placed the last stitch in my dragon ship.
The dragon ship is a sewing kit from the Viking Museum Ladby, and the ship's motif is a slice of Ladby tapestry, which is embroidered by volunteer embroiderers at the museum. The dragon ship is my first attempt with Bayeux stitch. It is embroidered with plant-coloured wool yarns on some amazingly soft linen that is negotiated by Chantal James.
The Ladby tapestry is 7 meter long and is designed by Gudrun Heltoft. The finished embroidery will be exhibited at the museum later this year. See more here: http://www.vikingemuseetladby.dk/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...