lørdag den 22. april 2017

Inspiration til Håndværk og Design


Jeg har lige deltaget i FORA’s dialog projekt Ind i skolen – Ind i faget. Fire seminarer med inspiration til samarbejde mellem undervisere i folkeoplysningen og lærere i folkeskolen om faget Håndværk og design.
I forbindelse med hvert seminar var der også to workshops, en med bløde materialer og en med hårde materialer.

Jeg har efterfølgende fået lavet der forskellige projekter/modeller færdig, som jeg påbegyndte på de forskellige workshops.


1. Workshop var med Annette Fiskaali, her var temaet: Redesign af skindtøj, de fleste af kursisterne lavede som jeg små punge/tasker i skind.


2. Workshop, Hands On, var med Lisbeth Tholstrup, her var temaet bæredygtighed. Lisbet havde indkøbt nogle miljøvenlige-øko-fair-trade-bomuldsstoffer. Opgaven lød på at lave et broderi med mindst 5 forskellige sting.
Da jeg på 1. Workshop havde lavet en lille pung, besluttede jeg mig for at fortsætte med små tasker. Foeret er ikke økologisk, men delvis bæredygtigt, da det er en gammel skjorte fra den lokale genbrugsbutik.


3. Workshop var med forskellige stoftryksteknikker. Underviseren Samantha Bombaci  havde forskellige forslag med til hvordan vi selv kunne lave vores egne trykklodser og stencil. Af de forskellige stoftryksprøver jeg fik lavet, har jeg valgt en, hvor jeg har broderet noget af mønsteret op, samt at quilte nogle af motivet. Pungen er foret med voksdug, så den kan bruges til kosmetikpung.


4. Workshop, her valgte jeg Victoria Ladefoged’s workshop, Rethink redesign, med genbrugs- og affaldstræ. Da jeg på de foregående seminarer havde valgt workshops med bløde materialer, så det var min sidste chance for at deltage i en workshop med hårde materialer. Resultatet blev en sprælle-fugl lavet af træ fra gamle frugtkasser.

søndag den 2. april 2017

Broderi udfordring - vinder projekt


I forbindelse med sit 25 års tekstilformidler jubilæum, lavede Bettina Andersen denne broderi udfordring.


Da jeg tilmeldte mig udfordringen modtog jeg dette broderi kit med posten. Kittet består af et udsnit af en vintage hørdug med påtegning til et broderi, samt forskellige broderigarner: Uld /Laine Colbert / Tapestry wool, bomuld / mouliné / amagergarn, perlegarn, hørgarn og effektgarn, alt sammen i gyldne nuancer. Det færdige broderi skal blive til en lille taske eller pung.


Påtegningen valgte jeg at broderer med kontursting og kædesting i mouliné garn. De blå streger fra påtegningen skinnede dog stadig igennem enkelte steder. For at fjerne de blå streger lagde jeg stoffet i eddike… men efter 12 timer var stregerne der stadig – i en frisk blå farve :-( 
En tur på nettet gav intet resultat, men Eva Rosenstand anbefaler på et af de gamle broderikit jeg har liggende, at påtrykte broderier vaskes ved højest mulige temperatur for at fjerne optegningen. Så efter en tur i baljen ved 60 grader – ingen blå streger :-)


Jeg havde lidt problemer med kompositionen på mit stofstykke, det løste jeg ved at beskære stoffet, og genbruge fraklippet til bagsiden. Og så tilføjede jeg nogle flere blomster på motivets grene.

Tasken er quiltet ganske let, til det har jeg brugt DMC Light Effects Dark Gold.


Til foer har jeg brugt en rest bomulds stof. Hanken er en kraftig sort lædersnøre.


På bagsiden har jeg genbrugt det fra klippet stof, fra broderiets forside, som er sat sammen med ubleget hør. Bagsiden af tasken er quiltet med sashiko sting.


Mille Fleur blomster på bagsiden.



Jeg er stolt af at mit bidrag til broderiudfordringen var blandt vinderne af konkurrencen.

- - O - -

During her 25 years anniversary, as a textile designer Bettina Andersen made this embroidery challenge.
When I signed up for the challenge I received this embroidery kit in the mail. The kit consists of a section of a vintage linen tablecloth with stamped lines for an embroidery and different embroidery yarns: Wool / Laine Colbert, cotton / mouliné, pearl yarn, linen yarn and effect yarn, all in golden hues. The finished embroidery is supposed to become a small bag or pouch.
- -
I chose to embroider the stamped blue lines with Stem and chain stitch in mouliné yarn. The blue lines were still shone in through some places. To remove the blue lines I placed the embroidery in vinegar – but after 12 hours, the lines are still in a fresh blue colour :-( 
A search on the internet gave no result, but Eva Rosenstand recommend one of the old embroidery kit I have lying, to washed the embroidery at maximum possible temperature, in order to remove lines. So after washing the embroidery at 60 degrees – no blue lines :-)
- - 
I had a little trouble with the composition on my piece of fabric. I solved that by cutting the fabric and recycle the piece on the back. And then I added some more flowers on the branches.
- - 
The bag is quilted quite lightly, with DMC Light Effects Dark Gold.
- -
For lining I used cotton fabric. The shoulder strap is a strong black leather cord.
- - 
On the flip side, I recycled the fabric piece from the front of the embroidery, and sew it together with some unbleached linen. The back of the bag is quilted with Sashiko stitches.
- -
Mille Fleur flowers on the back.
- - 
I am proud that my contribution to embroidery challenge was among the winners of the competition.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...